SEO – Online gevonden worden

SEO - Search Engine Optimization - Zoekmachine Optimalisatie
In een wereld die al jarenlang aan het 'verdigitaliseren' is, is het moeilijk om je website zichtbaar te maken en te houden. Zeker na de intreding van het Coronavirus heeft het online winkelen een vlucht genomen en wordt het moeilijker om jouw producten zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Een onderdeel van webdesign/webdevelopment wat je hiermee kan helpen is Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. In dit artikel vertellen we je in het kort wat SEO globaal inhoud.

SEO – Online gevonden worden

Wat is SEO?

SEO betekend Search Engine Optimization, vertaald naar het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie. SEO is een vrij breed begrip en bij verschillende partijen zul je verschillende benaderingen tegenkomen. In het kort komt het er op neer dat je je merk/product/keywords op het internet optimaliseert om zo de vindbaarheid op het internet te vergroten.

Waarom leggen we zoveel nadruk op SEO?

Afhankelijk van wat je niche is, komt tussen de 45,7% en 87,9% van je organische website bezoek via Google Search. Dit is verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Met een marktaandeel van ongeveer 94,9% in 2020 is het de populairste zoekmachine in Nederland, voor Bing (2,59%) en DuckDuckGo (0,98%). Yahoo komt in Nederland met een schamele 0,59% op een vierde plaats. Wereldwijd heeft Google een gemiddeld marktaandeel van 91,75%. Je overige websitebezoeken komen dus van alle andere mogelijkheden, veelal terugkerende terugkerende bezoekers, advertenties, bezoekers via nieuwsbrieven, links op andere websites of SocialMedia.

Met deze getallen in je achterhoofd is het voor de zichtbaarheid van je website dus goed om, naast juiste en interessante content, je website zoveel als mogelijk aan de richtlijnen van Google Search te laten voldoen. Google is continue bezig om z’n zoekmachine algoritmes te verbeteren ten favoure van de gebruikers. Zij wilen dat jij als bezoeker, een zo exact en relevant mogelijk resultaat op je zoekopdracht krijgt met een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid.

Even om je een indruk te geven van hoe belangrijk Google Search is voor het internet. In 2013 ging Google Search voor 5 minuten down, het webverkeer nam een dramatische 40% af.

Waarom wil je je website bovenaan in Google?

Uit een onderzoek in 2017 blijkt dat de top 3 resultaten in Google ca. 60% van de clicks krijgen, pagina 1 in totaal krijgt ca. 90% van de clicks. Waarbij positie 10 meer clicks kreeg dan positie 6. Als je dus een redelijk aantal bezoekers naar je website wilt krijgen zul je toch wel zichtbaar op die eerste pagina willen zijn.

Wat doe je met SEO?

Ga je uit van de richtlijnen van Google dan zorg je voor unieke en goed gestructureerde content, op een website die snel laadt en mobielvriendelijk is. Hierbij moet je er wel voor zorgen dat je de zoekwoorden gebruikt die in meeste zoekopdrachten voorkomen. Daarnaast is het zaak om links vanuit andere websites of socialmedia naar jouw website te laten wijzen.
Dit houdt in dat, naast interessante en unieke content, je on-page SEO goed moet zijn, de hosting snel en stabiel, je website technisch goed en overzichtelijk. Zoekmachine optimalisatie is iets waar je altijd mee bezig zult zijn. Nieuwe content publiceren en bestaande bijwerken, controleren op dode links op je website, bereikbaarheid van je pagina’s, mobiel vriendelijk zijn, etc …
Zo zul je langzaamaan meer zichtbaar worden op het internet, zullen andere websites meer en meer naar jouw website verwijzen. Een natuurlijke manier van linkbuilding.

On-page SEO?

On-page seo is de term voor zoekmachine optimalisatie van je website zelf. Dus zonder hosting, linkbuilding, socialmedia, etc … On-page SEO gaat dan over de juiste keywords, structuur van de website, zijn je interne verwijzingen in orde, is je website technisch in orde, is het voor de zoekmachine duidelijk waar je webpagina over gaat, etc …

Linkbuilding

Ja, linkbuilding. Google leest de belangrijkheid van een website en/of webpagina af van hoeveel websites naar jouw website/webpagina verwijzen. Linkbuiling kun je op de natuurlijke manier doen door het schrijven van interessante content op je website of op webpagina’s/blogs van anderen met een verwijzing naar je eigen website. Door deze content up-to-date te houden, houdt je het ook interessant en zullen bezoekers blijven komen.
Je kunt ook aan linkbuilding doen door links te huren. Er zijn vele partijen waarbij je een vast bedrag per periode betaald voor een x-aantal links naar je website. Dit zal wel op een juiste manier moeten gebeuren om geen argwaan te kweken bij Google.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel advertenties in zoekmachines kopen. Je betaald je advertentie dan per klik, wat weer een bezoeker van je website is. Afhankelijk van het keyword waarop je adverteert, of je bovenin of onderin de pagina wilt staan en hoeveel kliks je krijgt betaal je aan het bedrijf achter de zoekmachine. Het voordeel van SEA ten opzichte van SEO is dat SEA direct al bezoekers kan opleveren, SEO is dan meer voor de langere termijn.

Samenvattend

Met het alsmaar groeiende aantal websites en webshops is het dus belangrijk om jouw product of dienst zichtbaar te houden. Als lokaal bedrijf, zeg een hovenier, in de regio hoef je natuurlijk niet goed vindbaar te zijn voor internetters in bijvoorbeeld Australië. Je kunt je SEO en SEA strategie dus ook aanpassen op de behoefte. Doe je niets aan SEO, haalt de concurrentie je links in, hoe goed je product of dienst ook is.

Met creatieve groet,

Jerry de Goede
Jerry de Goede

Eigenaar Website & Webdesign

Nieuwste berichten
Onze projecten
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email