Een website (laten) maken

De titel van dit eerste blog zegt het al. We starten onze serie met een artikel waarin we u uitleggen waar u op moet letten wanneer u een website wilt (laten) maken. Dit korte verhaal zal de verschillende aspecten samenvatten die overwogen moeten worden bij het (laten) maken van een website. In latere blogs zullen we dit verder uitdiepen zonder de eenvoud uit het oog te verliezen.

Een website (laten) maken

Zelf doen of laten doen?

Heb je de tijd, kennis, tools en het designgevoel om zelf je website te maken? Dan moet je dit vooral doen. Een website maken is erg leuk en het scheelt je geld.

Ontbreekt een van die vier, kunt u beter uw website laten maken. Voor de kosten hoeft u het tegenwoordig niet meer te laten. Veel bedrijven hebben diverse constructies waarbij de kosten van een website over langere tijd verspreid kunnen worden. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om een website te laten maken. In veel gevallen wordt de spreiding van de betaling gecombineerd met een vorm van een onderhoudscontract. Hierbij ben je in die tijd dan ook verzekerd van het up-to-date blijven van uw website. Ook kunnen dan aanpassingen aan de website zonder verdere kosten gedaan worden.

Doel en doelgroep van de website

Noodzakelijk en dus erg handig. Voordat je van start gaat zul je moeten weten wat het doel van je website is en wat de voornaamste doelgroep gaat worden. Dit kan bepalend zijn voor de keuze van je URL, het kleurgebruik en het lettertype in je website. Vergeet ook niet de vormgeving van je logo. Neem hier dus je tijd voor.

Inhoud

Een direct gevolg van het hebben van een doel en een doelgroep is wat je wilt vertellen, wat je wilt laten zien en hoe. Voordat je daadwerkelijk verder gaat uw website te (laten) maken zul je dus moeten weten welke type pagina’s je wilt met daarbij ook je verhaal in zowel tekst als beeld. Wanneer je je website laat maken is het dan ook niet vervelend als er meerdere gesprekken plaatsvinden over de inhoud van je website.

Wat heb je nodig voor je website

De vraag die je jezelf ook zou moeten stellen is, wat heb jij nodig voor je website. Heb je die tien mailadressen uit die advertentie nodig? Hoeveel opslagruimte per mailadres krijg je daar dan bij? Hoeveel pagina’s ben je van plan in je website te laten verwerken? Heb je die maandelijkse zoekmachine optimalisatie nodig? Stel voor jezelf daarom een lijstje met vragen op en zorg dat je weet wat je wel nodig hebt.

Domeinregistratie & Hosting

Als je een website wilt laten maken zul je een zogeheten domein moeten registreren. Dit kun je apart van elkaar bestellen maar vaak zijn er bij bedrijven kant-en-klare pakketten met extra’s. Maar let op, soms zijn er ook valkuilen. Let hierbij dus goed op. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven waarbij je zelf geen eigenaar wordt van het domein dat je laat registreren. Je kunt je website ook laten hosten bij een bedrijf dat een makkelijke eigen CMS heeft. Vaak ben je daar beperkt in je artistieke keuzes. Ook merk je wanneer u uw website ergens anders wilt laten hosten, u uw website niet kunt overzetten. Dit omdat de makkelijke eigen CMS niet overdraagbaar is met het wereldwijd gebruikte CMS.

Ga ook niet zomaar alvast een zoekopdracht doen om te kijken of een bepaalde URL vrij is. Er is een kans aanwezig dat de dan nog vrije URL een aantal dagen of weken later geclaimd is en voor veel geld te koop staat.

Ben je opzoek naar een goede hostingpartij en een vrije url? Kijk eens bij HetKanBeterOnline of op de Neostrada domeinregistratie pagina.

Wat kost een website nu eigenlijk?

Als je opzoek bent naar een webdesigner herken je de volgende kreten wel, ‘een goedkope website vanaf’, ‘Een website zonder maandelijkse kosten’, ‘Nu een complete website voor maar …’ en ga zo maar door. Er zijn veel verschillende verkoopconstructies en wordt er verschillend taalgebruik gehanteerd voor bijna dezelfde diensten. Hierdoor wordt het moeilijk om te weten waar je bij de ene webdesigner aan toe bent ten opzichte van die andere. Het ene bedrijf vult tot 3 pagina’s en dan mag je de rest van je website zelf doen. Van weer een andere designer krijg je een op maat gemaakte website zonder inhoud. Deze mag u dan achteraf zelf vullen met tekst en afbeeldingen. Zodoende kunnen maandelijkse lage kosten uiteindelijk hoger uitvallen dan gedacht. Bekijk en reken de verschillende constructies daarom van tevoren goed door.

Bekijk het portfolio van de webdesigners die je in gedachten hebt ook goed en vergelijk prijzen. Twee jaar lang €99,- per maand is duurder dan eenmalig €499,- met daarnaast 3 jaar €49,- per maand.

Het beste is om met meerdere webdesigners contact op te nemen voor een afspraak en tijdens een goed gesprek alle wensen en afspraken op papier te zetten. Zo kunt u de verschillende webdesigners naast elkaar vergelijken en eventueel nog eens contact opnemen met die ene waarbij u wel een goed gevoel over hebt gehouden maar nog net niet dat ene onderdeel besproken heeft.

Ideeën

Of je je website nu zelf maakt of het laat doen, je zult altijd je eigen ideeën hebben over de lay-out van een website of welke functionaliteiten je hierin verwerkt wilt hebben. Schroom dan ook niet om tijdens een gesprek met een webdesigner voorbeelden te laten zien, ook al zijn het websites van andere designers. Webdesigners zijn leergierige mensen en kijken ter inspiratie graag naar voorbeelden. U moet maar zo denken, het is uw website en niet die van de designer. Luister echter wel goed naar het advies van uw designer. Het kan u een hoop tijd en onrust schelen.

Een website met CMS of alleen code

Ben je handig met code en responsiviteit en ben je niet van plan een grote website te maken met allerhande functionaliteiten. Dan zou een website op basis van HTML en CSS perfect zijn, mits goed gecodeerd. De website zal een korte laadtijd hebben wat Google erg prettig vindt.

Wil je regelmatig een blog posten, aanvullingen op je portfolio plaatsen of andere toevoegingen? Dan ben je minder tijd kwijt met een website op basis van een CMS. Dit geeft je veel flexibiliteit en er zijn zeer veel thema’s, templates en plug-ins te krijgen die je het programmeerwerk grotendeels uit handen nemen. Op de vraag welk CMS je dan moet gebruiken kan ik geen antwoord geven. Dit is afhankelijk van wat je zelf het fijnst vindt werken. De een vind WordPress handig, de ander Joomla of Drupal of weer een ander CMS.

Belangrijk is of het thema dat je gaat gebruiken goed is gebouwd en of de website met een goede en duidelijke structuur in elkaar gezet wordt waarbij eventuele functionele uitbreidingen van de website mogelijk blijft.

Voortgang van het traject

Als je eenmaal je keuzes gemaakt hebt en de website wordt gemaakt, hetzij door jezelf hetzij door een webdesigner, wil je graag de vinger aan de pols houden. In beide gevallen ben je als klant snel geneigd om te verzanden in het direct aanpakken van (kleine) veranderingen op het originele idee. U raad het al, probeer dit te vermijden. Noteer alle puntjes waarvan u ze toch anders dan gepland wilt en kaart deze aan bij de webdesigner tijdens de eerste revisie ronde. Zeer waarschijnlijk heeft u meerdere revisie ronden bij een webdesigner om tot een mooie en goede website te komen. Mocht u de website zelf maken heeft u natuurlijk een onbeperkt aantal revisie ronden maar blijf hierin wel objectief en reëel. Laat ook anderen eens naar uw in aanbouw zijnde website kijken. Een frisse blik op het project kan nooit kwaad.

Nazorg

Het is zover. Na een aantal revisie ronden is uw website klaar en staat deze live op het internet. Klaar?! Welnee, eigenlijk gaat het nu pas beginnen. Is uw website vindbaar? Is Google blij met uw website? Blijven bezoekers op uw website hangen? Na enige tijd zul je ook verwachten dat de website technisch nog up-to-date en veilig is. Doet u dit ook zelf of heeft u daar geen tijd voor?

Naast zelf doen kun je dit ook uitbesteden aan een webdesignbureau. Veel webdesignbureaus hebben meerdere opties om het bijhouden en onderhoud voor u uit handen te nemen. Dit varieert van een prijs per uur, naar gebruik van een strippenkaart tot een onderhoudsabonnement. Een onderhoudsabonnement zal meer kosten naar mate er meer keuzes in verwerkt zitten. U raad al dat dit ook een essentieel onderdeel is van wat u uitgezocht zult moeten hebben voordat u met iemand in zee gaat.

SEO - Zoekmachine optimalisatie

Het is zover. Na een aantal revisie ronden is uw website klaar en staat deze live op het internet. Klaar?! Welnee, eigenlijk gaat het nu pas beginnen. Is

Het is zojuist al genoemd, ‘Is mijn website goed vindbaar en hoe krijg ik dat voor elkaar?’. Op het internet is veel te vinden over zoekmachine optimalisatie maar niemand weet u hier alles over te vertellen. Simpelweg omdat Google hun logaritmes niet bekend maakt.

Wat sowieso goede voorwaarden zijn is dat de tekst op uw website mensen aantrekt én laat blijven. Plug-ins zoals Yoast en Google Analytics helpen u hierbij maar schrijven niet de teksten. Als u SEO zelf wilt doen is het zaak om u goed in te lezen. Besteed veel tijd in het kennis opdoen en het controleren of uw aanpassingen aanslaan.

Wat u goed moet beseffen is dat u veel moeite moet doen om hoog in de ranking te komen. Met een zoekterm die op veel websites voorkomt zult u niet zo snel op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komen. Heeft u iets unieks wat mensen ook gebruiken als zoekterm, dan zit u gebeiteld. Laat u dan ook niet misleiden door advertenties die u beloven bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen. Advertenties die beloven dat u op de eerste pagina van Google komt met uw bedrijfsnaam als zoekterm zijn ook minder van toegevoegde waarde. Mensen zoeken veelal omdat ze uw bedrijfsnaam niet weten. Wat mensen wel zoeken is bijvoorbeeld een bedrijfstak in combinatie met een plaatsnaam.

Website & Webdesign kan u verder helpen met uw zoekmachine optimalisatie.

uw website vindbaar? Is Google blij met uw website? Blijven bezoekers op uw website hangen? Na enige tijd zul je ook verwachten dat de website technisch nog up-to-date en veilig is. Doet u dit ook zelf of heeft u daar geen tijd voor?

Naast zelf doen kun je dit ook uitbesteden aan een webdesignbureau. Veel webdesignbureaus hebben meerdere opties om het bijhouden en onderhoud voor u uit handen te nemen. Dit varieert van een prijs per uur, naar gebruik van een strippenkaart tot een onderhoudsabonnement. Een onderhoudsabonnement zal meer kosten naar mate er meer keuzes in verwerkt zitten. U raad al dat dit ook een essentieel onderdeel is van wat u uitgezocht zult moeten hebben voordat u met iemand in zee gaat.

Slotwoord

Wanneer u een aan een (nieuwe) website of webshop toe bent houdt bovenstaande dan in uw achterhoofd en zorg dat u een goed gevoel overhoud aan uw gesprek met de beoogd webdesigner.

De komende weken zullen we verder in gaan op dit verhaal. Dus mocht uw interesse gewekt zijn, kom gerust nog eens langs.  Wanneer u niet kunt wachten tot de volgende uitgave mag u uiteraard ook altijd contact met ons opnemen. Wij staan u graag te woord.

Met creatieve groet,

Jerry de Goede
Jerry de Goede

Eigenaar Website & Webdesign

Nieuwste berichten
Onze projecten
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email